Gå til indhold

Borgernes Sundhedsvæsen

Det regionale sundhedsvæsen er præget af høj faglig kvalitet og effektivitet. Men der kan gøres mere for at sikre gode patientoplevelser og sammenhængende patientforløb. Borgernes Sundhedsvæsen er et sundhedsvæsen, der i endnu højere grad har mennesket i centrum.

Med Borgernes Sundhedsvæsen forandrer vi kulturen i sundhedsvæsenet. En kulturforandring, hvor borgernes viden, behov og ønsker anerkendes og sættes i centrum for behandling, forløb og organisering. Det giver bedre resultater for borgeren, øger borgerens livskvalitet og styrker kvaliteten i sundhedsindsatserne.

Borgerne skal deltage aktivt i deres behandlingsforløb. Hvis sundhedsvæsenet skal lykkes med at tilrettelægge faglige ydelser og service, der har borgernes behov i centrum, så skal borgerne støttes i at formidle det, der er vigtigt for dem. Borgerne skal have viden og redskaber til at håndtere deres sygdom og helbred, så de har mulighed for at spille en aktiv rolle i deres behandlingsforløb.

Behandlingsindsatsen skal afspejle det, der er vigtigt for borgerne.

  
Årets borgerinddragende initiativ

Siden 2016 har Danske Regioner hvert år uddelt prisen Årets Borgerinddragende Initiativ for at sætte fokus på og hylde de mange initiativer, der sikrer gode patientinddragende forløb rundt om i landet.

Det blev Psykiatriens Peerboard i Region Nordjylland med initiativet "MED ikke FOR", der modtog prisen Årets Borgerinddragende Initiativ 2020 på Danske Regioners generalforsamling den 11. september. "Initiativet er et levende bevis på, at borgerinddragelse gør en forskel for både patienter og sundhedspersonale i psykiatrien", siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

 

Læs mere om Årets Borgerinddragende Initiativ

hvordan inddrager vi patienten?

Ny guide til patientinddragelse

Patientinddragelsesguiden.dk er en elektronisk værktøjskasse, der giver dig hurtigt overblik over 12 metoder til patient- og pårørendeinddragelse. Her kan du gennem trin-for-trin-metodeguides få inspiration til, hvordan patienter og andre kan inddrages i planlægning, udvikling og evaluering af afdelingen eller hospitalet. Du kan også se videoer om flere af metoderne, hvor ledere, medarbejdere, patienter og pårørende fortæller om deres erfaringer med metoderne. 

Inspiration

Helhedsorienterede Patientforløb

Danske Regioner står sammen med en række aktører på sundhedsområdet bag et nyt inspirationskatalog om helhedsorienterede patientforløb. Med udgangspunkt i seks cases giver kataloget konkrete eksempler på, hvad det kræver for at skabe mere sammenhæng i patientforløb, og hvordan patienter bliver inddraget, så de oplever deres forløb som trygge og meningsfulde. Kataloget er et resultat af indsatsen Helhedsorienterede Patientforløb i regi af Borgernes Sundhedsvæsen.

relaterede nyheder

Læs mere